20. september 2012

Eyeliner

Eyeliner, kajal, våtliner, dipliner, kremliner og cakeliner. Kjært barn har mange navn, men det er også lett å gå i surr. Jeg tenkte jeg skulle lage en liten eyelinerguide og gi litt informasjon om de forskjellige produktene som finnes der ute.

Et utvalg av mine eyeliners. Sort og brun cakeliner fra Ben Nye. Kremliner fra Shisheido. Kajal fra The bodyshop og Kryolan. Tusj fra H&M og dipliner fra H&M.
 
Funfacts! Eyeliner er en klassiker innen sminke og den oppstod faktisk 10.000 år f.kr i Egypt. Eyeliner ble ikke kun brukt for utseendets skyld, men også for å beskytte mot "Det onde øyet." Her sett på Elisabeth Taylor i filmen om Cleopatra.

 
 
KAJAL
 
Som sagt finnes det mange forskjellige typer liner. En av de vanligste er kajalen. Dette er en blyant som spisses og er en mykere variant. Her er det lettere å bestemme hvor markerte øyne du ønsker å ha ved å ikke legge for mye press på blyanten, og heller legge flere lag. Den passer bra å bruke til hverdags.Kajalen kan legges på øvre- og nedre vippekant og våtlinjen.
 
 Kajalen kommer i mange forskjellige farger og det kan være morsomt å ha flere og velge i mellom for å variere litt. Mange synes også kajalen er lettest å legge. Jeg er veldig fornøyd med min fra The body shop, men det finnes veldig mange andre bra der ute.
 
 
 
  
VÅTLINER
 
Våtliner eller dipliner er to varianter av flytende eyeliner. Denne varianten er kanskje den vanskeligste å legge, da ujevnheter synes veldig godt. I forhold til kajalen så er våtlineren mye kraftigere i farge og utfordrende å legge pent. Men til gjengjeld gir den deg en superglamorøs look, inntrykk av tettere øyevipper og et mer markert blikk. Bare tenk på Marilyn Monroes 50-talls-sminke.
Men som så mye annet så gjør øvelse mester. Det kan være lurt å gå til innskjøp av en eyelinerpensel, for penselaplikatoren som følger med i diplineren er som oftest kort og vanskelig å holde i. Ellers så finnes de i tusj form. Jeg er spesielt glad i Hennes og Mauritz sin. Den koster så og si ingen ting og varer i en liten evighet.
 
 

 

 
 
 
 
CAKELINER OG KREMLINER
 
Dette er min personlige favoritt. Selve lineren kommer i en boks og er helt fast. Du bruker en pensel som du fukter i vann, rører rundt i lineren og kan selv bestemme hva slags konsistens du ønsker å ha. Noen foretrekker å ha den fast og noen synes det er lettere å legge når den er våtere. I tillegg så er det mye lettere å legge et jevnt resultat med en god pensel. Min favoritt kom fra Grimas (fåes kjøpt på Visage i Oslo/ebay) men den klarte jeg selvfølgelig å rote bort. Jeg gikk til innskjøp av en vinklet en fra Makeup Store som også funker bra. Av selve lineren bruker jeg Ben Nye som også kan kjøpes på Visage. Har også hørt bra ting om Chanel sin.
Kremliner har samme funksjon, bare at penselen ikke skal dyppes i vann først.
 
 
 

 
 
Håper dette var til hjelp for noen. Senere kan jeg lage en guide for hvordan man kan få best resultat når man legger eyeliner. Pluss andre sminketips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar